- ***
- InvestALIM - dezvoltarea capacităților de producție din industria alimentară
- ***
- FONDURI pentru CURSURI IT prin PNRR
- ***
- FONDURI pentru ÎMPĂDURIRI prin PNRR
- ***
- GRANTURI pentru MICROîntreprinderile din București și Ilfov
- ***
- Femeia Antreprenor 2024
- ***
- GRANTURI pentru Industria Prelucrătoare
- ***
- Ajutor de Stat pentru PRODUCȚII AUDIOVIZUALE
- ***
- Spijin pentru IMM-urile din regiunea VEST
- ***
- Spijin pentru DIGITALIZAREA IMM-urilor din regiunea VEST
- ***
- Spijin pentru DIGITALIZAREA IMM-urilor din regiunea N-VEST
- ***
- SPRIJIN pentru MICROîntreprinderile din N-Vest
- ***
- SPRIJIN pentru START UP-urile din Caraș-Severin și Hunedoara
- ***
- GRANTURI pentru Creșterea Competitivității IMM-urilor din regiunea S-EST
O fabrică de peleți pentru încălzire poate fi o idee bună de afaceri în România, având în vedere oportunitatea de finanțare din fonduri europene, precum și cererea de astfel de combustibil într-o țară ca România, unde rețelele publice de încălzire a locuințelor lasă descoperite largi zone, mai ales în mediul rural.
Peleții sunt resturi lemnoase, deshidratate și puternic comprimate, utilizate drept combustibil pentru încălzirea locuințelor, a unor cabane turistice sau în mici fabrici sau ateliere care au nevoie de energie termică. Peleții din lemn au o putere calorică mare și sunt văzuți ca o alternativă ieftină la sistemele bazate pe consumul de electricitate, lemn, cărbune sau gaz natural. Avantajul utilizării peleților îl constituie autonomia (nu ai nevoie de o infrastructură tehnică prea vastă și pot fi utilizați în zone izolate), transportul ieftin și sigur (spre deosebire de cazul combustibililor fosili), faptul că sunt un combustibil curat (spre deosebire de cărbune, de exemplu).
Etapele înființării fabricii de peleți
Vă prezentăm în continuare etapele pe care trebuie să le parcurgeți pentru a realiza o astfel de investiție:
- stabilirea investiției necesare;
- înființarea unei societăți comerciale;
- identificarea programului de finanțare optim pentru această activitate;
- pregătirea proiectului în vederea obținerii finanțării nerambursabile;
- depunerea dosarului pentru solicitarea sprijinului financiar.
Stabilirea investiției
Primul pas pe care antreprenorul trebuie să îl facă în vederea obținerii unei finanțări nerambursabile îl reprezintă stabilirea investiției necesare. Cu alte cuvinte, antreprenorul trebuie să cunoască în cele mai mici detalii fluxul tehnologic al activității pe care o va desfășura, dar mai ales utilajele și echipamentele necesare liniei tehnologice.
Materia primă pentru producerea de peleți este biomasa. Diversitatea elementelor ce formează materia primă este un atu pentru această afacere, făcând ca obținerea materiei prime să fie facilă și la prețuri modice. Iată câteva elemente: bușteni, crengi, paie, coceni de porumb, rumeguș etc.
Prima etapă în procesul de fabricație este tocarea sau mărunțirea materiei prime. Aceasta se realizează cu ajutorul unor tocătoare sau mărunțitoare care vor uniformiza materia primă. Utilajele sunt dotate de regulă cu un sistem de alimentare hidraulic format din discuri cu dinți din otel care asigură transportul dirijat al lemnului către cuțitele de tăiere. Tocătorul permite controlul rolelor de alimentare, acestea putând fi pornite sau oprite în ambele sensuri, și produce fragmente foarte uniforme, datorită unghiului de tăiere de 90°.
Cea de-a doua etapă este uscarea, și poate fi realizată cu uscătoare clasice sau cu tambur rotativ. Materia primă trebuie să ajungă la o umiditate de sub 30% pentru uscătoarele clasice sau de sub 50% pentru uscătoarele cu tambur rotativ. În uscătorul cu tambur rotativ, curentul puternic de aer cald ține în suspensie materialul tocat ducând la uscarea acestuia. Datorită vitezei mari a curentului de aer și a faptului că materialul tocat se află în suspensie, suprafața de transfer între aer și materialul solid este mare, deci rezultă și o rată mare a transferului de căldură. Generatorul de aer cald este un cuptor pe bază de lemne sau cărbune, dar la care poate fi adaptat și un arzător pe gaz sau combustibil lichid. Materialul tocat umed este uscat în câteva minute și este transportat mai departe prin intermediul unui ventilator centrifugal.
Cea de a treia etapă este presarea, care se realizează cu ajutorul unor prese speciale ce folosesc motoare de putere mare, care învârt role metalice ce presează materialul tocat pe o matriță cu găuri. În urma presării prin aceste găuri, materia primă tocată se compresează și formează o masă compactă ce ia forma, diametrul și lungimea găurii din matriță. Datorită temperaturii de aproximativ 70-80°C ce se produce prin frecare, fibrele din materia primă se unesc între ele și se plastifiază astfel ca peleții au o consistență destul de dură. Matrițele pot avea două forme diferite, plană și circulară, generând astfel două modele diferite de prese: prese cu matriță plană și prese cu matriță circulară, fiecare din aceste modele având avantaje și dezavantaje.
Cea de a patra etapă, și ultima, este împachetarea, care poate fi realizată cu mașini automate, în saci de plastic, în cantități de 50kg, 100kg sau în funcție de solicitările clientului.
În funcție de capacitatea de investiție a antreprenorului, liniile de producție pentru peleți pot avea capacități și grade de automatizare diferite. Vă prezentăm mai jos o linie automată de producție a peleților.
Specificații: 1 – RB-complex; 2 – buncăr de primire a materiei prime; 3 – transportor cu role; 4 – concasor cu ciocan; 5 – sistem pneumatic; 6 – ecluză; 7 – vortex generator de căldură; 8 – separator de rumeguș; 9 – transportor cu șurub; 10 – tambur pentru uscător; 11 – ventilator de tracțiune; 12 –conducte; 13 – ciclon: 14 – concasor cu impact; 15 – buncăr amortizor; 16 – presă de peleți; 17 – transportor cu racletă; 18 – bloc de răcire; 19 – cadru pentru produse finite; 20 – cântare; 21 – sistem de control ACS.
Înființarea societății
Ca pentru orice afacere, cu atât mai mult dacă se urmărește obținerea de fonduri nerambursabile, este necesar să se înființeze o societate comercială, de preferat S.R.L., care să aibă în statut inclus codul C.A.E.N. care să-i permită desfășurarea activității ce se dorește a fi efectuată. În cazul nostru, codul C.A.E.N. este 1629 – Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie și din alte materiale vegetale împletite.
Această clasă include:
- fabricarea diverselor produse din lemn ca:
- mânere și corpuri din lemn pentru unelte, mături, perii etc.
- șanuri și stative din lemn pentru ghete sau pantofi, umerașe de haine
- ustensile gospodărești și vase de bucătărie din lemn
- statuete și ornamente, incrustații și intarsii din lemn
- casete pentru bijuterii, tacâmuri și articole similare
- mosoare, bobine, suveici, mosoare pentru ață de cusut și articole similare din lemn
- alte articole din lemn
- prelucrarea plutei naturale, fabricarea plutei aglomerate
- fabricarea de articole din plută naturală sau aglomerată, inclusiv articole pentru acoperirea pardoselilor
- fabricarea de împletituri și produse din materiale împletite: rogojini, paravane, casete etc.
- fabricarea coșurilor și a împletiturilor din răchită
- bușteni și pelete pentru foc, făcute din lemn presat sau înlocuitori ca de exemplu semințe de cafea sau de soia
- fabricarea ramelor din lemn pentru oglinzi și tablouri
- fabricarea pieselor din lemn pentru pantofi (de exemplu tocuri și calapoade)
- fabricarea de mânere pentru umbrele, bastoane și alte articole similare
- fabricarea de eboșe pentru prelucrarea pipelor de fumat
Identificarea programului de finanțare
Alegerea corectă a programului de finanțare poate face diferența între a obține sau nu finanțare nerambursabilă. În fiecare an sunt lansate mai multe programe de finanțare a planurilor de afaceri din diferite domenii. Fiecare program își propune să sprijine anumite sectoare economice, existând astfel programe dedicate producției, serviciilor, comerțului, agriculturii, dar și pe criterii de poziționare geografică, cum ar fi mediul urban, urban mic, rural, sau în funcție de nivelul de dezvoltare a diferitelor zone ale țării. De asemenea există programe dedicate afacerilor cu istoric sau debutante, cu aport personal mai mare sau mai mic.
Vă prezentăm în continuare câteva exemple dintre programele cele mai populare: P.N.D.R. – submăsura 6.2., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 50.000 de euro, fără aport propriu la cheltuielile eligibile; P.N.D.R. – submăsura 6.4., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de euro, cu aport propriu la cheltuielile eligibile de minimum 10%; Start Up Nation, ce poate fi implementat atât în mediul rural cât și în cel urban, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de lei și cu o contribuție personală de cel puțin 5% din valoarea eligibilă a proiectului.
Pregătirea documentației
În general documentația diferă de la un program la altul, dar există și elemente comune, cum ar fi planul de afaceri și cererea de finanțare. Documentele specifice fiecărei linii de finanțare se regăsesc în ghidul solicitantului ce se publică în perioada premergătoare deschiderii respectivei linii.
Planul de afaceri este cel mai important și mai complex document cerut în majoritatea liniilor de finanțare. Structura lui depinde de la o linie de finanțare la alta, se regăsește în ghidul solicitantului, și cuprinde, în general, informații legate de venituri, cheltuieli operaționale, analiza pieței, a potențialilor clienți, a competitorilor, analiză economico-financiară și prognoze pentru un orizont de timp de până la cinci ani.
Documentele suport care sunt cerute, în majoritatea cazurilor, împreună cu planul de afaceri sunt ofertele financiare și tehnice pentru echipamente, C.U.I.-ul societății, documente ce atestă dreptul de folosință a spațiului unde se propune desfășurarea activității și declarații pe proprie răspundere a responsabilului legal al societății.
Depunerea proiectului și solicitarea ajutorului nerambursabil
După pregătirea documentelor, se va trece la depunerea lor în format electronic în cadrul aplicației disponibilă pe site-ul finanțatorului. Depunerea se poate realiza doar în intervalul de timp în care sesiunea este activă, iar pentru aceasta va fi necesar ca antreprenorul sau consultantul său să deschidă un cont de utilizator în platformă.
Dacă vă doriți un astfel de proiect și considerați că aveți nevoie de ajutor pentru a-l pune în practică, vă stăm la dispoziție pentru sfaturi și consultanță specializată.