Fabrică de sucuri naturale

Dorința românilor de a avea o viață cât mai sănătoasă a făcut ca cererea de produse naturale să crească de la an la an. Sucurile naturale obținute din fructe și legume sunt printre produsele cele mai îndrăgite în rândul celor care au ales un mod de viață sănătos. Dieta sănătoasă asigură o doză mare de energie și vitalitate și o stare excelentă de sănătate, aceștia fiind principalii factori care au determinat orientarea consumatorilor către sucurile naturale din fructe și legume. Cu cât au ajuns mai multe informații despre beneficiile acestor produse la consumatori, cu atât a crescut cererea, dar, în paralel, au crescut și exigențele, asta în detrimentul produselor înalt procesate, a celor care conțin aditivi alimentari, conservanți sau sucuri concentrate.

Așa că antreprenorii care doresc să dezvolte o afacere de acest gen, găsesc o piață în plină dezvoltare, iar drumul către realizarea investiției le este ușurat în mare măsură de fondurile nerambursabile, care atunci când nu acoperă în totalitate investiția, iau de pe umerii investitorilor o foarte mare parte a efortului financiar.

Etapele necesare înființării unei fabrici de sucuri naturale

Dacă doriți să înființați o fabrică de sucuri naturale, iar pentru realizarea acestui plan doriți să accesați fonduri nerambursabile, este recomandat să urmați etapele următoare:

  • Determinarea investiției
  • Înființarea societății comerciale
  • Pregătirea planului de afaceri și a celorlalte documente solicitate de finanțator (în funcție de linia de finanțare ce se dorește a fi accesată)
  • Depunerea proiectului

Determinarea investiției

Piatra de temelie a oricărei afaceri este determinarea cu cât mai mare precizie a investițiilor și cheltuielilor ce sunt implicate în proiect. Indiferent dacă vor fi suportate din fonduri proprii, credite de la bănci sau fonduri nerambursabile, este important ca estimarea să fie cât mai exactă. Dacă în alte situații subdimensionarea investiției poate fi corectată prin suplimentarea fondurilor, atunci când vorbim de fonduri nerambursabile această corecție este mai dificil de făcut. Niciodată finanțatorul nu suplimentează bugetul aprobat, așadar orice depășire va fi suportată din fonduri proprii.

În funcție de capacitatea de producție dorită, care trebuie să se raporteze atât la volumul potențial de materie primă, cât și la capacitatea de desfacere a produselor finite, de complexitatea și amploarea proceselor tehnologice, linia tehnologică poate genera investiții de la câteva mii până la câteva zeci de mii de euro. Indiferent de capacitatea de producție dorită, o linie tehnologică trebuie să cuprindă cel puțin următoarele:

  • Sisteme de spălare a fructelor;
  • Mașini de mărunțit și tocat fructe;
  • Utilaje de scos sâmburi;
  • Prese pentru fructe;
  • Pasteurizatoare;
  • Instalații de îmbuteliere
  • Sisteme de transport

În afara investiției în linia tehnologică, există cheltuieli ce pot contribui la bunul mers al activității. În funcție de dimensiunea producției, poate fi necesară achiziția unui motostivuitor, o liză electrică sau manuală pentru manevrarea cu ușurință a lădițelor cu fructe, sticle sau pet-uri, de asemenea pot fi necesare un laptop, o multifuncțională, softuri destinate gestiunii sau contabilității primare, o autoutilitară și multe altele. Cheltuielile operaționale trebuiesc luate și ele în calcul. Există linii de finanțare care oferă suport și pentru acestea, de obicei pe o perioadă ce nu depășește 12 luni.

Înființarea societății comerciale

Pentru a putea solicita sprijin financiar nerambursabil pentru înființarea unei fabrici de sucuri naturale, antreprenorul trebuie să înființeze o societate comercială cu răspundere limitată (S.R.L.). Această formă de organizare juridică este eligibilă în majoritatea programelor de finanțare. Este necesar de asemenea, ca în actul constitutiv să fie inclus codul C.A.E.N. 1032 – Fabricarea sucurilor de fructe și legume și/sau 1107 – Producția de băuturi răcoritoare nealcoolice, producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate. Trebuie menționat faptul că acest cod C.A.E.N. nu trebuie autorizat la momentul înființării societății comerciale, urmând ca autorizarea să se efectueze după realizarea investiției, dar înainte de demararea activității.

Alegerea programului de finanțare

Alegerea corectă a programului de finanțare poate face diferența între a obține sau nu finanțare nerambursabilă. În fiecare an sunt lansate mai multe programe de finanțare a planurilor de afaceri din diferite domenii. Fiecare program își propune să sprijine anumite sectoare economice, existând astfel programe dedicate  producției, serviciilor, comerțului, agriculturii, dar și pe criterii de poziționare geografică, cum ar fi mediul urban, urban mic, rural, sau în funcție de nivelul de dezvoltare a diferitelor zone ale țării. De asemenea există programe dedicate afacerilor cu istoric sau debutante, cu aport personal mai mare sau mai mic.

Vă prezentăm în continuare câteva exemple dintre programele cele mai populare: P.N.D.R. – submăsura 6.2., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 50.000 de euro, fără aport propriu la cheltuielile eligibile; P.N.D.R. – submăsura 6.4., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de euro, cu aport propriu la cheltuielile eligibile de minimum 10%; Start Up Nation, ce poate fi implementat atât în mediul rural cât și în cel urban, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de lei și cu o contribuție personală de cel puțin 5% din valoarea eligibilă a proiectului.

Pregătirea documentației

În general documentația diferă de la un program la altul, dar există și elemente comune, cum ar fi planul de afaceri și cererea de finanțare. Documentele specifice fiecărei linii de finanțare se regăsesc în ghidul solicitantului ce se publică în perioada premergătoare deschiderii respectivei linii.

Planul de afaceri este cel mai important și mai complex document cerut în majoritatea liniilor de finanțare. Structura lui depinde de la o linie de finanțare la alta, se regăsește în ghidul solicitantului, și cuprinde, în general, informații legate de venituri, cheltuieli operaționale, analiza pieței, a potențialilor clienți, a competitorilor, analiză economico-financiară și prognoze pentru un orizont de timp de până la cinci ani.

Documentele suport care sunt cerute, în majoritatea cazurilor, împreună cu planul de afaceri sunt ofertele financiare și tehnice pentru echipamente, C.U.I.-ul societății, documente ce atestă dreptul de folosință a spațiului unde se propune desfășurarea activității și declarații pe proprie răspundere a responsabilului legal al societății.

Depunerea proiectului și solicitarea ajutorului nerambursabil

După pregătirea documentelor, se va trece la depunerea lor în format electronic în cadrul aplicației disponibilă pe site-ul finanțatorului. Depunerea se poate realiza doar în intervalul de timp în care sesiunea este activă, iar pentru aceasta va fi necesar ca antreprenorul sau consultantul său să deschidă un cont de utilizator în platformă.

Dacă vă doriți un astfel de proiect și considerați că aveți nevoie de ajutor pentru a-l pune în practică, vă stăm la dispoziție pentru sfaturi și consultanță specializată.