Atelier de tâmplărie

Lemnul a constituit, secole de-a rândul, principala materie primă a românilor, fiind folosit pentru construcțiile gospodărești sau la confecționarea uneltelor, obiectelor și ustensilelor casnice și a pieselor de mobilier. Afacerile în domeniul tâmplăriei nu își vor pierde popularitatea în viitorul apropiat. Asta pentru că lemnul natural are o energie specială, o noblețe și un aspect atractiv.

De multe secole, oamenii care fac produse de înaltă calitate din lemn natural nu sunt doar respectați în societate, ci au și un venit bun. În plus, având un atelier de tâmplărie, nu este obligatoriu să produceți exclusiv mobilier. Pot fi multe alte obiecte, de exemplu: rame pentru tablouri, ustensile decorative din lemn, vaze de masă și de podea, scări interioare, scări exterioare, ferestre, uși, podele, lambriuri, obloane, foișoare, căsuțe de lemn pentru grădină, porți, garduri. Dacă știi să prelucrezi lemnul va fi un mare plus, dar dacă nu, poți angaja pe cineva care să o facă. Iar drumul către succes vă poate fi netezit de fondurile nerambursabile, atât europene cât și naționale. Dar mai întâi trebuie să întocmiți un plan de afaceri pentru un atelier de tâmplărie.

Etape necesare înființării unui atelier de tâmplărie

Ca în orice afacere există etape ce trebuie parcurse, cu atât mai mult dacă se dorește ca respectiva afacere să fie realizată prin fonduri nerambursabile. Vă prezentăm în continuare principalele puncte.

  • Determinarea investiției
  • Înființarea societății comerciale
  • Alegerea programului de finanțare
  • Pregătirea planului de afaceri și a celorlalte documente solicitate de finanțator (în funcție de linia de finanțare ce se dorește a fi accesată)
  • Depunerea proiectului

Determinarea investiției

Înființarea unui atelier de tâmplărie presupune existența unor spații adecvate, a unor echipamente și scule specifice, a unor mijloace de transport și existența cunoștințelor tehnice necesare desfășurării unei astfel de activități.

În ceea ce privește spațiile necesare, în primul rând este necesar un spațiu de producție propriu-zis, apoi a uni spațiu pentru depozitarea materiilor prime, a unuia pentru depozitarea semifabricatelor și a produselor finite și a unui spațiu de prezentare și vânzare / relații cu clienții. Când afacerea este mică, unele dintre spațiile enumerate pot fi comasate, dar pe măsură ce afacerea se dezvoltă recomandăm crearea unor spații distincte pentru fiecare fază, conform celor prezentate anterior (de exemplu, pe măsură ce afacerea se dezvoltă trebuie create spatii suplimentare pentru cabina de vopsire, pentru uscarea lemnului, pentru depozitarea semifabricatelor uscate etc.). În mod evident spațiile trebuie să fie racordate la rețeaua de curent electric, la un sistem de alimentare cu apă și la unul de canalizare. Foarte important este și sistemul de încălzire, deoarece în cazul produselor de tâmplărie este important controlul umidității și al temperaturii în același timp, este necesară asigurarea unor temperaturi controlate în spațiile de depozitare a materiilor prime, în spațiile de producție propriu-zise și în spațiile de depozitare a semifabricatelor și produselor finite. O atenție deosebită trebuie să o acordați instalației de exhaustare. Pentru a obține avizul de la Autoritatea pentru Protecția Mediului atelierul trebuie să fie dotat cu o astfel de instalație. Dacă spațiul ales nu deține o astfel de instalație, ea urmează să fie adăugată în bugetul proiectului.
În ceea ce privește echipamentele, utilajele, sculele și dispozitivele folosite în activitatea de producție putem afirma că în acest domeniu există o varietate extrem de mare de echipamente și unelte.

Echipamentele minim necesare pentru a demara această afacere sunt:

– circular cu masă pentru tâmplărie / fierăstrău
– mașină de îndreptat
– mașină de frezat
– mașină de rindeluit
– mașină universală de tâmplărie “MUT” (poate înlocui circularul și mașinile de îndreptat, frezat și rindeluit)
– masă șlefuit
– mașină de găurit
– mașini “de mană” (găurit, polizat, tăiat)
– compresor
– pistol de pulverizare
– umidometru
– S.D.V.-uri.

Echipamente opționale în faza de demarare a afacerii:

– presă hidraulică de încleiat în unghi drept (uși, geamuri)
– circular pentru tăiat în unghi
– presă pentru lipit furnir (hidraulică sau manuală)
– mașină automată de rindeluit și profilat pe 4 fețe
– circular cu masă pentru tâmplărie
– cabină de vopsire (cu perdea de apă sau cu filtre).

Înființarea societății comerciale

Din experiență, vă putem spune că pentru un atelier de tâmplărie va fi necesar să înființați o societate cu răspundere limitată (S.R.L.). Deși puteți solicita fonduri nerambursabile și ca persoană fizică autorizată (P.F.A.), un S.R.L. vă dă posibilitatea să solicitați sprijin financiar în cadrul mai multor programe de finanțare.

Începând cu 1 februarie 2017, taxele de înmatriculare percepute de O.N.C.R. au fost eliminate, așa că înființarea unui S.R.L. este mai ieftină ca niciodată.

Este necesar ca în actul constitutiv sau în statutul societății să includeți și coduri C.A.E.N. care să vă permită desfășurarea activității de tâmplărie. Există mai multe coduri C.A.E.N. care vă permit acest lucru:

Grupa – 161 Tăierea și rindeluirea lemnului
  1610 Tăierea și rindeluirea lemnului
Grupa – 162 Fabricarea produselor din lemn, plută, paie și din alte materiale vegetale
  1621 Fabricarea de furnire și a panourilor din lemn
  1623 Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie pentru construcții
  1624 Fabricarea ambalajelor din lemn
Grupa – 310 Fabricarea de mobilă
  3101 Fabricarea de mobilă pentru birouri și magazine
  3102 Fabricarea de mobilă pentru bucătării
  3103 Fabricarea de saltele și somiere
  3109 Fabricarea de mobilă n.c.a.
Grupa – 324 Fabricarea jocurilor și jucăriilor
  3240 Fabricarea jocurilor și jucăriilor
Grupa – 329 Alte activități industriale
  3291 Fabricarea măturilor și periilor
  3299 Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.

Activitatea de tâmplărie necesită autorizație de funcționare din partea Autorității pentru Protecția Mediului. Aceasta se va obține, de asemenea, înainte ca activitatea să înceapă efectiv. Proiectul nu se consideră finalizat decât atunci când aveți și această autorizație, în caz contrar, finanțatorul fiind obligat , în conformitate cu contractul de finanțare, să vă solicite returnarea sumelor de bani încasate cu titlul de ajutor financiar nerambursabil.

Alegerea programului de finanțare

Alegerea corectă a programului de finanțare poate face diferența între a obține sau nu finanțare nerambursabilă. În fiecare an sunt lansate mai multe programe de finanțare a planurilor de afaceri din diferite domenii. Fiecare program își propune să sprijine anumite sectoare economice, existând astfel programe dedicate  producției, serviciilor, comerțului, agriculturii, dar și pe criterii de poziționare geografică, cum ar fi mediul urban, urban mic, rural, sau în funcție de nivelul de dezvoltare a diferitelor zone ale țării. De asemenea există programe dedicate afacerilor cu istoric sau debutante, cu aport personal mai mare sau mai mic.

Vă prezentăm în continuare câteva exemple dintre programele cele mai populare: P.N.D.R. – submăsura 6.2., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 50.000 de euro, fără aport propriu la cheltuielile eligibile; P.N.D.R. – submăsura 6.4., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de euro, cu aport propriu la cheltuielile eligibile de minimum 10%; Start Up Nation, ce poate fi implementat atât în mediul rural cât și în cel urban, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de lei și cu o contribuție personală de cel puțin 5% din valoarea eligibilă a proiectului.

Pregătirea documentației

În general documentația diferă de la un program la altul, dar există și elemente comune, cum ar fi planul de afaceri și cererea de finanțare. Documentele specifice fiecărei linii de finanțare se regăsesc în ghidul solicitantului ce se publică în perioada premergătoare deschiderii respectivei linii.

Planul de afaceri este cel mai important și mai complex document cerut în majoritatea liniilor de finanțare. Structura lui depinde de la o linie de finanțare la alta, se regăsește în ghidul solicitantului, și cuprinde, în general, informații legate de venituri, cheltuieli operaționale, analiza pieței, a potențialilor clienți, a competitorilor, analiză economico-financiară și prognoze pentru un orizont de timp de până la cinci ani.

Documentele suport care sunt cerute, în majoritatea cazurilor, împreună cu planul de afaceri sunt ofertele financiare și tehnice pentru echipamente, C.U.I.-ul societății, documente ce atestă dreptul de folosință a spațiului unde se propune desfășurarea activității și declarații pe proprie răspundere a responsabilului legal al societății.

Depunerea proiectului și solicitarea ajutorului nerambursabil

După pregătirea documentelor, se va trece la depunerea lor în format electronic în cadrul aplicației disponibilă pe site-ul finanțatorului. Depunerea se poate realiza doar în intervalul de timp în care sesiunea este activă, iar pentru aceasta va fi necesar ca antreprenorul sau consultantul său să deschidă un cont de utilizator în platformă.

Dacă vă doriți un astfel de proiect și considerați că aveți nevoie de ajutor pentru a-l pune în practică, vă stăm la dispoziție pentru sfaturi și consultanță specializată.