- ***
- InvestALIM - dezvoltarea capacităților de producție din industria alimentară
- ***
- FONDURI pentru CURSURI IT prin PNRR
- ***
- FONDURI pentru ÎMPĂDURIRI prin PNRR
- ***
- GRANTURI pentru MICROîntreprinderile din București și Ilfov
- ***
- Femeia Antreprenor 2024
- ***
- GRANTURI pentru Industria Prelucrătoare
- ***
- Ajutor de Stat pentru PRODUCȚII AUDIOVIZUALE
- ***
- Spijin pentru IMM-urile din regiunea VEST
- ***
- Spijin pentru DIGITALIZAREA IMM-urilor din regiunea VEST
- ***
- Spijin pentru DIGITALIZAREA IMM-urilor din regiunea N-VEST
- ***
- SPRIJIN pentru MICROîntreprinderile din N-Vest
- ***
- SPRIJIN pentru START UP-urile din Caraș-Severin și Hunedoara
- ***
- GRANTURI pentru Creșterea Competitivității IMM-urilor din regiunea S-EST
Brutăria s-a dezvoltat devreme încă din timpul Imperiului Roman. A fost o artă deosebit de populară, deoarece cetățenii romani au iubit aceste produse și le-au cerut frecvent la ocazii importante cum ar fi sărbători, nunți etc. Datorită faimei pe care brutăria a primit-o, în jurul anului 300 î.Hr., aceasta a fost introdusă ca ocupație și profesie respectabilă pentru romani. Brutarii au început să pregătească în cuptor pâinea, folosind mori pentru a măcina cerealele şi a obţine făina. Cererea de produse de patiserie a continuat și prima breaslă a brutarilor a fost înființată în 168 î.Hr. la Roma. Cerinţa pentru produsele de panificație a promovat brutăria pe tot cuprinsul Europei și s-a extins în părțile estice ale Asiei. Brutarii au început să coacă pâine și alte produse și să le vândă pe străzi. Această tendință a devenit obișnuită și, în curând, produsele de panificație au fost vândute pe străzile Romei, Parisului, Londrei și multe altele. Acest lucru a dus la un sistem de livrare a bunurilor către gospodării, deoarece cererea de pâine și alte produse a crescut semnificativ. Acest lucru i-a provocat pe brutari să creeze un loc în care oamenii să le poată cumpăra. Prin urmare, în Paris, a fost dezvoltată prima brutărie și de atunci, brutăriile au devenit un loc comun pentru a cumpăra produse delicioase. Acestea s-au extins în întreaga lume. În epoca colonială, brutăriile erau în mod obișnuit văzute ca locuri de adunare și socializare.
La 7 iulie 1928, o brutărie din Chillicothe, Missouri, a ambalat pâinea folosind mașina automată de tăiat pâine, inventată de Otto Frederick Rohwedder.
Inițial pâinea nu a avut vânzare mare, datorită esteticii sale, dar mai târziu a devenit foarte populară în această formă.
Cu siguranță pâinea este alimentul numărul 1 în România. Chiar dacă de-a lungul timpului s-a înregistrat o ușoară scădere a consumului de pâine în țara noastră, el rămâne cu mult peste media europeană. Cu o cerere atât de ridicată pe piața românească, investiția într-o brutărie rămâne o oportunitate demnă de a fi luată în considerare. Dar dacă investiția este realizată prin fonduri nerambursabile, cu atât mai mult merită analizată în profunzime această idee de afacere. Comparativ cu o fabrică de pâine, o brutărie are avantajul că poate fi mai aproape de clienții săi, dar mai ales își poate adapta producția mult mai ușor la evoluția gusturilor tot mai diversificate. În România, cel mai popular sortiment rămâne ”pâinea albă”, cunoscut ca ”franzelă”, însă atât cererea cât și oferta au evoluat în mod constant, fapt pentru care au apărut sortimente cu făină integrală, cu semințe, cu maia etc. Diversificarea produselor a fost benefică atât pentru consumatori, cât și pentru antreprenori, sortimentele noi permițând o marjă de profit mai mare.
Dacă doriți să accesați fonduri nerambursabile pentru a înființa o brutărie, este necesar să parcurgeți următoarele etape:
- Să stabiliți investiția necesară;
- Să înființați o societate comercială;
- Să alegeți programul optim de finanțare;
- Să pregătiți planul de afaceri și documentația necesară;
- Să depuneți cererea de finanțare prin care solicitați sprijin financiar.
Investiția necesară
Așa cum am precizat mai sus, prima etapă este stabilirea investiției. Este recomandat să începeți cu identificarea spațiului în care urmează să vă desfășurați activitatea. Trebuie să fie suficient de mare, astfel încât să încapă toate utilajele, dar să rămână suficient spațiu și pentru activitatea personalului, iar în funcție de modalitatea în care se va face desfacerea, să fie poziționat optim. În funcție de programul de finanțare ce urmează a fi accesat, există posibilitatea de a se construi clădirea, de a se cumpăra sau închiria. Ținând cont de faptul că majoritatea programelor de finanțare încurajează achiziția de echipamente, este recomandat a se alege varianta închirierii spațiului.
O etapă ce trebuie să fie tratată cu foarte mare atenție este achiziția de echipamente. Bunul mers al fluxului tehnologic depinde de calitatea și capacitatea utilajelor, dar și de gradul de automatizare a proceselor tehnologice. Pentru a lua o decizie optimă în soluționarea acestei probleme, este important ca în prealabil să decideți ce tip de produse doriți să obțineți, astfel încât utilajele ce urmează a fi achiziționate să acopere întreg fluxul tehnologic, cu un randament adaptat nevoilor firmei dumneavoastră. O structură de bază, ce poate fi modificată după nevoi, ar fi: instalații de stocare, transport și dozare; malaxoare; mașini pentru modelarea aluatului; cuptoare de pâine; mașini pentru divizat și presat aluatul; mașini pentru modelat aluatul rotund; mașini pentru modelat aluatul lung; predospitoare și dospitoare; mașini de feliat pâine; mașini pentru ambalat și închis pungi; echipamente frigorifice; mașini pentru spălat navete, ustensile și tăvi; cernătoare; dozatoare și răcitoare de apă; aspiratoare pentru vatra cuptorului; mobilier divers din inox (mese, chiuvete, dulapuri…).
Există și alte investiții utile pentru buna funcționare a unei brutării, chiar dacă nu au legătura directă cu procesul de producție. Iată câteva exemple în acest sens: echipamente I.T. și soluții software, mașini pentru transportul materiei prime și a produselor finite, realizarea unui site web și promovarea afacerii pe internet.
O altă categorie importantă de cheltuieli, fără de care brutăria nu poate funcționa, o reprezintă cheltuielile operaționale. Unele programe de finanțare acoperă și acest tip de cheltuieli, pe o perioadă de maximum un an. Astfel se pot cere bani pentru a acoperi cheltuieli cauzate de chirie, utilități, salarii și contribuții sociale aferente pentru personalul nou angajat.
Înființarea societății
Pentru a putea obține finanțare nerambursabilă pentru acest proiect, este necesar ca în prealabil să se înregistreze la Oficiul Național al Registrului Comerțului o societate comercială, de preferat S.R.L. (Societate cu Răspundere Limitată). Este necesar ca la momentul înființării societății comerciale să se precizeze în Actul Constitutiv sau în Statutul Societății în baza căruia își va desfășura activitatea, codul C.A.E.N. 1071 – Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie. Trebuie menționat faptul că acest cod C.A.E.N. nu trebuie autorizat la momentul înființării societății comerciale, urmând ca autorizarea să se efectueze după realizarea investiției, dar înainte de demararea activității.
Pentru autorizația de funcționare a codul CAEN 1071 este nevoie de următoarele autorizații/avize de funcționare:
- Autorizație DSV
- Autorizație Mediu
- Certificat Conformitate D.S.P.
Cu toate acestea, pentru autorizarea anumitor domenii de activitate, unele primării pot solicita avize sau autorizații suplimentare. Vă recomandăm să consulți pagina primăriei de pe raza localității unde vă veți desfășura activitatea.
Alegerea programului de finanțare
Alegerea corectă a programului de finanțare poate face diferența între a obține sau nu finanțare nerambursabilă. În fiecare an sunt lansate mai multe programe de finanțare a planurilor de afaceri din diferite domenii. Fiecare program își propune să sprijine anumite sectoare economice, existând astfel programe dedicate producției, serviciilor, comerțului, agriculturii, dar și pe criterii de poziționare geografică, cum ar fi mediul urban, urban mic, rural, sau în funcție de nivelul de dezvoltare a diferitelor zone ale țării. De asemenea există programe dedicate afacerilor cu istoric sau debutante, cu aport personal mai mare sau mai mic.
Vă prezentăm în continuare câteva exemple dintre programele cele mai populare: P.N.D.R. – submăsura 6.2., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 50.000 de euro, fără aport propriu la cheltuielile eligibile; P.N.D.R. – submăsura 6.4., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de euro, cu aport propriu la cheltuielile eligibile de minimum 10%; Start Up Nation, ce poate fi implementat atât în mediul rural cât și în cel urban, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de lei și cu o contribuție personală de cel puțin 5% din valoarea eligibilă a proiectului.
Pregătirea documentației
În general documentația diferă de la un program la altul, dar există și elemente comune, cum ar fi planul de afaceri și cererea de finanțare. Documentele specifice fiecărei linii de finanțare se regăsesc în ghidul solicitantului ce se publică în perioada premergătoare deschiderii respectivei linii.
Planul de afaceri este cel mai important și mai complex document cerut în majoritatea liniilor de finanțare. Structura lui depinde de la o linie de finanțare la alta, se regăsește în ghidul solicitantului, și cuprinde, în general, informații legate de venituri, cheltuieli operaționale, analiza pieței, a potențialilor clienți, a competitorilor, analiză economico-financiară și prognoze pentru un orizont de timp de până la cinci ani.
Documentele suport care sunt cerute, în majoritatea cazurilor, împreună cu planul de afaceri sunt ofertele financiare și tehnice pentru echipamente, C.U.I.-ul societății, documente ce atestă dreptul de folosință a spațiului unde se propune desfășurarea activității și declarații pe proprie răspundere a responsabilului legal al societății.
Depunerea proiectului și solicitarea ajutorului nerambursabil
După pregătirea documentelor, se va trece la depunerea lor în format electronic în cadrul aplicației disponibilă pe site-ul finanțatorului. Depunerea se poate realiza doar în intervalul de timp în care sesiunea este activă, iar pentru aceasta va fi necesar ca antreprenorul sau consultantul său să deschidă un cont de utilizator în platformă.
Dacă vă doriți un astfel de proiect și considerați că aveți nevoie de ajutor pentru a-l pune în practică, vă stăm la dispoziție pentru sfaturi și consultanță specializată.