Fabrică de paste făinoase

Valoarea alimentară ridicată a produselor făinoase se bazează nu numai pe aportul lor energetic, conferit de conţinutul sporit în hidraţi de carbon şi grăsimi, ci şi pe valoarea tuturor componenţilor, aceştia reprezentând forme care se asimilează uşor de către organismul uman. Puterea calorică a pastelor făinoase atinge 4000kcal/kg. Cât priveşte pastele, s-a stabilit că, pe lăngă unele însuşiri deosebite pe care le au, cum ar fi conţinutul ridicat de proteine vegetale şi elemente nutritive integrale ale făinii, unitatea nutritivă a pastelor făinoase este de 17 ori mai ieftină decât aceea obţinută din carne.

Pastele făinoase sunt produse obţinute dintr-un aluat crud, necopt, nefermentat, modelat în diferite forme şi uscat. Ele reprezintă produse alimentare cu durată relativ mare de conservare, și sunt realizate din făină de grâu bogată în gluten şi apă, cu sau fără utilizarea unor adaosuri, precum: ouă, pastă de tomate, suc de morcovi, spanac etc.    

Utilizarea pastelor făinoase în alimentaţie se bazează pe următoarele însuşiri:

  • valoare nutriţională ridicată, datorită umidităţii scăzute pe care o au, conţinutului ridicat de glucide şi protide, ca şi gradul avansat de asimilare a acestor componenţi;
  • durabilitate la conservare, putându-se păstra timp îndelungat în condiţii obişnuite, la temperatura camerei, fără a-şi micşora calităţile nutritive şi gustative;
  • rapiditate şi simplitate la prepararea pentru consum, ca şi diversitatea formelor în care se pot găti.

Popularitatea acestor produse este factorul principal pentru care cererea este relativ mare pe piață. Asta face ca o afacere în acest domeniu să aibă șanse reale de reușită, mai ales dacă pentru investiția inițială sau pentru dezvoltare sunt atrase finanțări nerambursabile.

Etape de parcurs

Ca în orice afacere există etape ce trebuiesc parcurse, cu atât mai mult dacă se dorește ca respectiva afacere să fie realizată prin fonduri nerambursabile. Vă prezentăm în continuare principalele puncte.

  • Determinarea investiției
  • Înființarea societății comerciale
  • Alegerea programului de finanțare
  • Pregătirea planului de afaceri și a celorlalte documente solicitate de finanțator (în funcție de linia de finanțare ce se dorește a fi accesată)
  • Depunerea proiectului

Investiția

Producția de paste făinoase necesită achiziția unei linii tehnologice complete, formată cel puțin din următoarele echipamente:

  • presă pentru pastă, dotată cu ventilator pentru uscarea prealabilă a pastei și cuțit rotativ pentru reglarea electronică a lungimii de tăiere;
  • matriță pentru presă;
  • mixer;
  • bandă de alimentare;
  • agitator pentru pre-uscare de paste scurte și umplute cu durată lungă de conservare;
  • uscător static cu sistem electronic pentru reglarea umidității în exces;
  • pasteurizator pentru paste proaspete;
  • mașină de ambalat paste;
  • mobilier de inox.

Echipamentele descrise mai sus formează o linie completă pentru producția de paste făinoase, având o capacitate de producție de aproximativ 100-150 de kg/oră.

În completarea acestor utilaje, antreprenorul poate prevede în planul de afaceri achiziția altor bunuri necesare desfășurării activității, cum ar fi:

  • autoutilitară pentru transportul materiilor prime sau pentru livrarea produselor finite către clienți;
  • aparate de ventilare necesare în spațiul de producție;
  • panouri fotovoltaice, pentru o economie considerabilă la costurile cu energia electrică;
  • echipamente IT sau softuri necesare, cum ar fi laptop, programe informatice de gestionare a stocurilor, program informatic de contabilitate și altele);
  • site de prezentare a afacerii sau magazin virtual, la care pot fi adăugate și cheltuieli cu promovarea.

În cazul în care investiția se va realiza prin intermediul unor fonduri europene sau naționale, antreprenorul poate lua în calcul faptul că, în multe cazuri, este posibilă și decontarea unor cheltuieli operaționale, însă pentru cel mult 12 luni de la semnarea acordului de finanțare. Dintre aceste cheltuieli le amintim doar pe cele mai importante: salarii și contribuții sociale, chirie și utilități.

Înființarea societății comerciale

Indiferent dacă se dorește sau nu accesarea de fonduri europene sau naționale, pentru a funcționa, o fabrică de lactate are nevoie de o formă juridică. Chiar dacă legislația în vigoare permite mai multe forme juridice de organizare, este recomandat a se înființa o Societate cu Răspundere Limitată (S.R.L.). Această formă de organizare permite accesarea mai multor programe de finanțare, atât în perioada de început pentru investiția inițială, cât și mai târziu pentru dezvoltare.

Este necesar ca în actul constitutiv al societății să fie introdus codul C.A.E.N. 1073 – Fabricarea macaroanelor, tăițeilor, cușcușului și a altor produse făinoase similare, cod ce ulterior va trebui autorizat. Ultimul pas va fi obținerea Autorizației de Mediu.

Alegerea programului de finanțare

Există mai multe programe prin intermediul cărora se pot obține fonduri pentru această activitate. Principalele aspectele de care trebuie ținut cont atunci când alegem programul de finanțare sunt: mediul unde se realizează (urban/rural) și vechimea firmei (start up, activitate debutantă sau firmă cu istoric). Astfel vom putea alege între programe ca: Start Up Nation, Microindustrializare, Programul Național de Dezvoltare Rurală – submăsura 4.2 destinată procesării produselor agricole.

Pregătirea planului de afaceri

Fiecare program de finanțare are un ghid al solicitantului care este specific lui, și în care se precizează care sunt formalitățile ce trebuiesc îndeplinite, actele necesare și normele pentru fiecare etapă, de la solicitarea finanțării și până la terminarea perioadei de monitorizare. Cu toate acestea, există câteva elemente comune ce se regăsesc în majoritatea programelor, cum ar fi: cererea de finanțare (reprezintă un rezumat al proiectului), planul de afaceri (în care se prezintă structurat investiția, cu accent pe prezentarea ideii de afacere, analiza pieței, strategia de vânzări, analiza concurenței, veniturile și cheltuielile, prognoze economice pentru perioadele de implementare și monitorizare) și documente suport (cartea de identitate a responsabilului de proiect, certificatul de înregistrare a societății, oferte tehnico-financiare și declarații pe propria răspundere).

Depunerea proiectului

Depunerea proiectului se realizează în format electronic pe site-ul finanțatorului.  Este important ca înainte de depunere să fie verificate cu minuțiozitate toate documentele ce urmează a fi depuse, astfel încât să fie îndeplinite toate criteriile cerute în ghidul solicitantului.

După depunere urmează ca proiectul să fie analizat de către finanțator, evaluat în funcție de grila de punctaj prezentată în ghidul solicitantului, iar în caz de egalitate se vor aplica criterii de departajare suplimentare, care de obicei țin de numărul de locuri de muncă nou create, numărul persoanelor defavorizate angajate, ponderea echipamentelor și a utilajelor în bugetul prezentat.

Dacă vă doriți un astfel de proiect și considerați că aveți nevoie de ajutor pentru a-l pune în practică, vă stăm la dispoziție pentru sfaturi și consultanță specializată.