- ***
- InvestALIM - dezvoltarea capacităților de producție din industria alimentară
- ***
- FONDURI pentru CURSURI IT prin PNRR
- ***
- FONDURI pentru ÎMPĂDURIRI prin PNRR
- ***
- GRANTURI pentru MICROîntreprinderile din București și Ilfov
- ***
- Femeia Antreprenor 2024
- ***
- GRANTURI pentru Industria Prelucrătoare
- ***
- Ajutor de Stat pentru PRODUCȚII AUDIOVIZUALE
- ***
- Spijin pentru IMM-urile din regiunea VEST
- ***
- Spijin pentru DIGITALIZAREA IMM-urilor din regiunea VEST
- ***
- Spijin pentru DIGITALIZAREA IMM-urilor din regiunea N-VEST
- ***
- SPRIJIN pentru MICROîntreprinderile din N-Vest
- ***
- SPRIJIN pentru START UP-urile din Caraș-Severin și Hunedoara
- ***
- GRANTURI pentru Creșterea Competitivității IMM-urilor din regiunea S-EST
Deschiderea unei fabrici de lactate este un proiect destul de promițător, în condițiile în care consumul de lactate crește în fiecare an. Fenomenele de criză, desigur, au înrăutățit oarecum tendința, totuși, un român consumă de aproximativ 4 ori mai puține lactate decât media europeană. Aceasta înseamnă că potențialul pieței este uriaș, și noi jucători își vor găsi locul aici.
Organizarea unei fabrici prelucrătoare de lapte necesită investiții foarte mari, ceea ce este practic de neatins pentru un mic om de afaceri în condițiile actuale. Dar există o cale de ieșire – o mini-fabrică de prelucrare a laptelui cu investiție din fonduri nerambursabile. Cu ajutorul liniilor compacte moderne, este posibilă deschiderea unei mici hale de producție pe o suprafață de maximum 100 de metri pătrați. Pe măsură ce volumul vânzărilor crește, este posibilă dotarea fabricii de prelucrare a laptelui cu echipamente noi și creșterea capacității de producție. Dezvoltare.
În continuarea articolului vom trata cele mai importante aspecte ce țin de obținerea unei finanțări nerambursabile pentru a înființa o fabrică de produse lactate prin intermediul fondurilor europene sau naționale.
Etapele înființării unei fabrici de lactate
Ca în orice afacere există etape ce trebuie parcurse, cu atât mai mult dacă se dorește ca respectiva afacere să fie realizată prin fonduri nerambursabile. Vă prezentăm în continuare principalele puncte.
- Determinarea investiției
- Înființarea societății comerciale
- Alegerea programului de finanțare
- Pregătirea planului de afaceri și a celorlalte documente solicitate de finanțator (în funcție de linia de finanțare ce se dorește a fi accesată)
- Depunerea proiectului
Investiția
Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să decidem care sunt produsele finite pe care dorim să le realizăm, iar al doilea este stabilirea volumului producției ce se dorește a se realiza. În funcție de aceste decizii poate fi determinat fluxul tehnologic, cât și necesarul de echipamente.
Vă prezentăm în continuare o listă orientativă de echipamente de strictă necesitate:
- Tancuri de răcire a laptelui;
- Instalații de pasteurizare;
- Instalații pentru prepararea produselor proaspete și a smântânii;
- Mașină de ambalare sau dozare;
- Vană pentru fabricarea brânzeturilor;
- Vană pentru samurare brânzeturi;
- Separator de zer;
- Crintă multifuncțională cu presă;
- Instalație de formare cașcaval;
- Vas pentru preparare brânză topită;
- Putinei automat din inox;
- Instalație de spălare în circuit închis a instalațiilor tehnologice.
Locația în care fabrica de lactate își va desfășura activitatea este un element important, fapt pentru care va trebui tratat cu atenție. În alegerea spațiului de producție trebuie ținut cont de posibilitatea ca acesta să poată fi adus la standarde de igienă ridicate, să dispună de utilități, să fie amplasat suficient de aproape de sursa de materie primă și, nu în ultimul rând, să aibă acces pentru autovehicule.
Înființarea societății comerciale
Indiferent dacă se dorește sau nu accesarea de fonduri europene sau naționale, pentru a funcționa, o fabrică de lactate are nevoie de o formă juridică. Chiar dacă legislația în vigoare permite mai multe forme juridice de organizare, este recomandat a se înființa o Societate cu Răspundere Limitată (S.R.L.). Această formă de organizare permite accesarea mai multor programe de finanțare, atât în perioada de început pentru investiția inițială, cât și mai târziu pentru dezvoltare.
Este necesar ca în actul constitutiv al societății să fie introdus codul C.A.E.N. 1051 – Fabricarea produselor lactate și a brânzeturilor, cod ce ulterior va trebui autorizat. Ultimul pas va fi obținerea Autorizației de Mediu.
Alegerea programului de finanțare
Există mai multe programe prin intermediul cărora se pot obține fonduri pentru această activitate. Principalele aspectele de care trebuie ținut cont atunci când alegem programul de finanțare sunt: mediul unde se realizează (urban/rural) și vechimea firmei (start up, activitate debutantă sau firmă cu istoric). Astfel vom putea alege între programe ca: Start Up Nation, Microindustrializare, Programul Național de Dezvoltare Rurală – submăsura 4.2 destinată procesării produselor agricole.
Pregătirea planului de afaceri
Fiecare program de finanțare are un ghid al solicitantului care este specific lui, și în care se precizează care sunt formalitățile ce trebuie îndeplinite, actele necesare și normele pentru fiecare etapă, de la solicitarea finanțării și până la terminarea perioadei de monitorizare. Cu toate acestea, există câteva elemente comune ce se regăsesc în majoritatea programelor, cum ar fi: cererea de finanțare (reprezintă un rezumat al proiectului), planul de afaceri (în care se prezintă structurat investiția, cu accent pe prezentarea ideii de afacere, analiza pieței, strategia de vânzări, analiza concurenței, veniturile și cheltuielile, prognoze economice pentru perioadele de implementare și monitorizare) și documente suport (cartea de identitate a responsabilului de proiect, certificatul de înregistrare a societății, oferte tehnico-financiare și declarații pe propria răspundere).
Depunerea proiectului
Depunerea proiectului se realizează în format electronic pe site-ul finanțatorului. Este important ca înainte de depunere să fie verificate cu minuțiozitate toate documentele ce urmează a fi depuse, astfel încât să fie îndeplinite toate criteriile cerute în ghidul solicitantului.
După depunere urmează ca proiectul să fie analizat de către finanțator, evaluat în funcție de grila de punctaj prezentată în ghidul solicitantului, iar în caz de egalitate se vor aplica criterii de departajare suplimentare, care de obicei țin de numărul de locuri de muncă nou create, numărul persoanelor defavorizate angajate, ponderea echipamentelor și a utilajelor în bugetul prezentat.
Dacă vă doriți un astfel de proiect și considerați că aveți nevoie de ajutor pentru a-l pune în practică, vă stăm la dispoziție pentru sfaturi și consultanță specializată.