- ***
- InvestALIM - dezvoltarea capacităților de producție din industria alimentară
- ***
- FONDURI pentru CURSURI IT prin PNRR
- ***
- FONDURI pentru ÎMPĂDURIRI prin PNRR
- ***
- GRANTURI pentru MICROîntreprinderile din București și Ilfov
- ***
- Femeia Antreprenor 2024
- ***
- GRANTURI pentru Industria Prelucrătoare
- ***
- Ajutor de Stat pentru PRODUCȚII AUDIOVIZUALE
- ***
- Spijin pentru IMM-urile din regiunea VEST
- ***
- Spijin pentru DIGITALIZAREA IMM-urilor din regiunea VEST
- ***
- Spijin pentru DIGITALIZAREA IMM-urilor din regiunea N-VEST
- ***
- SPRIJIN pentru MICROîntreprinderile din N-Vest
- ***
- SPRIJIN pentru START UP-urile din Caraș-Severin și Hunedoara
- ***
- GRANTURI pentru Creșterea Competitivității IMM-urilor din regiunea S-EST
Vom aborda împreună cele două idei de afaceri, întrucât există foarte multe asemănări între ele, pornind de la dotare și până la codul C.A.E.N., care este același pentru cele două activități.
Înființarea unei cofetării/patiserii reprezintă una dintre ideile cu mari șanse de reușită, asta atât datorită investiției minime necesare, cât și a apetitului tot mai crescut al românilor pentru produse proaspete, de calitate superioară și cu ingrediente naturale. La nivel național, în 2020 (an lovit din plin de pandemia de Covid-19) aceste activități au reprezentat 3,1019% din cifra de afaceri totală a activităților de producție + industrii creative, conform datelor oficiale comunicate de Registrul Comerțului.
Investițiile în astfel de activități sunt susținute și încurajate atât de programele de finanțare europene, cât și de cele naționale.
Etape necesare înființării unei cofetării / patiserii
Ca în orice afacere există etape ce trebuiesc parcurse, cu atât mai mult dacă se dorește ca respectiva afacere să fie realizată prin fonduri nerambursabile. Vă prezentăm în continuare principalele puncte.
- Determinarea investiției;
- Înființarea societății comerciale;
- Alegerea programului de finanțare;
- Pregătirea planului de afaceri și a celorlalte documente solicitate de finanțator (în funcție de linia de finanțare ce se dorește a fi accesată);
- Depunerea proiectului.
Determinarea investiției
Identificarea spațiului unde va funcționa cofetăria/patiseria necesită o atenție deosebită. Dacă se dorește ca desfacerea să se facă în mod direct, amplasarea într-o zonă cu vad comercial este foarte importantă, dar la fel de important este și aspectul spațiului. Nu numai că trebuie să întrunească condițiile legale de igienă și amenajare, este necesar ca prin aspect să atragă clienții. Unele programe finanțează construcția unor astfel de spații, altele achiziția sau închirierea. În funcție de viziunea antreprenorului aspra proiectului, va trebui să fie ales programul de finanțare corespunzător.
Dotarea se va face în funcție de tipul de produse către care se va orienta producția și de capacitatea de producție dorită. Există, totuși, un minimum de utilaje și accesorii necesare:
- cuptor convecție multi-tăvi;
- malaxor;
- mașină electrică de gătit creme;
- mașină pentru preparat înghețată;
- mixere pentru bucătărie;
- mașină pentru foietat/turat aluat;
- mașină pentru fursecuri;
- mașină pentru divizare/formare aluat;
- mașină pentru creme fierte;
- mașină pentru produse cu umplutură;
- mașină pentru măcinat nucă, alune, migdale etc.;
- mașină pentru spălat, spart, separat ouă;
- mașină pentru decorare și dozare creme;
- mașină pentru tăiat prăjituri;
- mașină pentru tarte;
- mașină de ambalat și închis pungi;
- mașină pentru spălat ustensile;
- vitrină frigorifică;
- mobilier din inox.
În afară de spațiu și dotare, se pot efectua cheltuieli și pentru realizarea unui site web de prezentare și promovare a afacerii, se poate achiziționa echipament I.T. și software necesar activităților de marketing, management și contabilitate, iar în unele cazuri, programele de finanțare permit chiar și achiziția unei autoutilitare.
Înființarea societății
Pentru a putea obține finanțare nerambursabilă pentru acest proiect, este necesar ca în prealabil să se înregistreze la Oficiul Național al Registrului Comerțului o societate comercială, de preferat S.R.L. (Societate cu Răspundere Limitată). Este necesar ca la momentul înființării societății comerciale să se precizeze în Actul Constitutiv sau în Statutul Societății în baza căruia își va desfășura activitatea, codul C.A.E.N. 1071 – Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie. Trebuie menționat faptul că acest cod C.A.E.N. nu trebuie autorizat la momentul înființării societății comerciale, urmând ca autorizarea să se efectueze după realizarea investiției, dar înainte de demararea activității.
Pentru autorizația de funcționare a codul CAEN 1071 este nevoie de următoarele autorizații/avize de funcționare:
- Autorizație D.S.V.
- Autorizație Mediu
- Certificat Conformitate D.S.P.
Cu toate acestea, pentru autorizarea anumitor domenii de activitate, unele primării pot solicita avize sau autorizații suplimentare. Vă recomandăm să consulți pagina primăriei de pe raza localității unde vă veți desfășura activitatea.
Alegerea programului de finanțare
Alegerea corectă a programului de finanțare poate face diferența între a obține sau nu finanțare nerambursabilă. În fiecare an sunt lansate mai multe programe de finanțare a planurilor de afaceri din diferite domenii. Fiecare program își propune să sprijine anumite sectoare economice, existând astfel programe dedicate producției, serviciilor, comerțului, agriculturii, dar și pe criterii de poziționare geografică, cum ar fi mediul urban, urban mic, rural, sau în funcție de nivelul de dezvoltare a diferitelor zone ale țării. De asemenea există programe dedicate afacerilor cu istoric sau debutante, cu aport personal mai mare sau mai mic.
Vă prezentăm în continuare câteva exemple dintre programele cele mai populare: P.N.D.R. – submăsura 6.2., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 50.000 de euro, fără aport propriu la cheltuielile eligibile; P.N.D.R. – submăsura 6.4., destinată înființării de activități non-agricole în spațiul rural, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de euro, cu aport propriu la cheltuielile eligibile de minimum 10%; Start Up Nation, ce poate fi implementat atât în mediul rural cât și în cel urban, cu un ajutor financiar de maximum 200.000 de lei și cu o contribuție personală de cel puțin 5% din valoarea eligibilă a proiectului.
Pregătirea documentației
În general documentația diferă de la un program la altul, dar există și elemente comune, cum ar fi planul de afaceri și cererea de finanțare. Documentele specifice fiecărei linii de finanțare se regăsesc în ghidul solicitantului ce se publică în perioada premergătoare deschiderii respectivei linii.
Planul de afaceri este cel mai important și mai complex document cerut în majoritatea liniilor de finanțare. Structura lui depinde de la o linie de finanțare la alta, se regăsește în ghidul solicitantului, și cuprinde, în general, informații legate de venituri, cheltuieli operaționale, analiza pieței, a potențialilor clienți, a competitorilor, analiză economico-financiară și prognoze pentru un orizont de timp de până la cinci ani.
Documentele suport care sunt cerute, în majoritatea cazurilor, împreună cu planul de afaceri sunt ofertele financiare și tehnice pentru echipamente, C.U.I.-ul societății, documente ce atestă dreptul de folosință a spațiului unde se propune desfășurarea activității și declarații pe proprie răspundere a responsabilului legal al societății.
Depunerea proiectului și solicitarea ajutorului nerambursabil
După pregătirea documentelor, se va trece la depunerea lor în format electronic în cadrul aplicației disponibilă pe site-ul finanțatorului. Depunerea se poate realiza doar în intervalul de timp în care sesiunea este activă, iar pentru aceasta va fi necesar ca antreprenorul sau consultantul său să deschidă un cont de utilizator în platformă.
Dacă vă doriți un astfel de proiect și considerați că aveți nevoie de ajutor pentru a-l pune în practică, vă stăm la dispoziție pentru sfaturi și consultanță specializată.